• prowadzenie spraw związanych z zawarciem małżeństwa, rejestracją urodzeń, zgonów i innych wynikających z przepisów o aktach stanu cywilnego,
  • przyjmowanie oświadczeń o woli zawarcia związku małżeńskiego,
  • zapewnianie uroczystej formy rejestracji stanu cywilnego,
  • wydawanie zezwoleń na skrócenie miesięcznego terminu oczekiwania na zawarcie małżeństwa,
  • wydawanie zaświadczeń o zdolności prawnej obywatela polskiego do zawarcia małżeństwa zagranicą,
  • sporządzanie aktów małżeństwa w księgach stanu cywilnego w Rejestrze Stanu Cywilnego w oparciu o oświadczenia składane w sposób określony przepisami kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, orzeczenia sądowe i inne dokumenty przewidziane w prawie o aktach stanu cywilnego,
  • sporządzanie aktów urodzenia i zgonu w księgach stanu cywilnego w Rejestrze Stanu Cywilnego w oparciu o Protokół zgłoszenia zgonu, orzeczenia sądowe i inne dokumenty przewidziane w prawie o aktach stanu cywilnego,
  • sporządzenie aktu stanu cywilnego jeżeli urodzenie, małżeństwo lub zgon nastąpił za granicą i nie został zarejestrowany w zagranicznych księgach stanu cywilnego,
  • wpisywanie do ksiąg stanu cywilnego w Rejestrze Stanu Cywilnego aktu stanu cywilnego sporządzonego zagranicą,
  • odtwarzanie całości lub części księgi stanu cywilnego,
  • prowadzenie akt zbiorczych do ksiąg urodzeń, małżeństw i zgonów, w tym uzupełnianie aktu stanu cywilnego,
  • sprostowanie aktu stanu cywilnego,
  • wydawanie zezwoleń na przeglądanie ksiąg stanu cywilnego przedstawicielom organizacji społecznych i instytucji naukowych,
  • wydawanie odpisów i zaświadczeń z Rejestru Stanu Cywilnego,
  • współpraca z innymi organami w sprawach urodzeń, zgonów i małżeństw
  • przyjmowanie oświadczeń o:
    a) wyborze nazwiska, jakie będą nosić małżonkowie i dzieci zrodzone z małżeństwa,
    b) wstąpieniu w związek małżeński w wypadku grożącego niebezpieczeństwa,
    c) powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
    d) uznaniu ojcostwa,
  • migracja aktów stanu cywilnego z ksiąg do Rejestru Stanu Cywilnego,
  • przechowywanie i konserwacja ksiąg stanu cywilnego oraz akt zbiorczych,
  • przekazywanie ksiąg do Wojewódzkiego Archiwum Państwowego,
  • przygotowywanie wniosków o nadaniu medalu za długoletnie pożycie małżeńskie,
  • współpraca z organami ewidencji ludności, dowodów osobistych, Urzędami Stanu Cywilnego oraz instytucjami w zakresie stanu cywilnego,
  • prowadzenie archiwum USC oraz właściwe zabezpieczenie zbiorów w tym archiwum,
  • sporządzanie testamentu przed Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego.