Burmistrz Ożarowa Mazowieckiego – Paweł Kanclerz
tel. 22 731 32 01
e-mail: pkanclerz@ozarow-mazowiecki.pl
Burmistrz jest jednoosobowym organem wykonawczym gminy. Wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Miejskiego, którego jest kierownikiem. W drodze zarzędzania nadaje urzędowi regulamin organizacyjny, określający organizację i zasady jego funkcjonowania. Wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu i kierowników jednostek organizacyjnych gminy. Burmistrz kieruje bieżącymi sprawami gminy i reprezentuje gminę na zewnątrz.
Do zadań Burmistrza należy w szczególności:
1) przygotowywanie projektów uchwał Rady Miejskiej,
2) określanie sposobu wykonywania uchwał,
3) prowadzenie gospodarki finansowej gminy,
4) wykonywanie budżetu gminy,
5) wydawanie decyzji w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej,
6) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
7) kierowanie Gminnym Zespołem Zarządzania Kryzysowego,
8) ogłaszanie aktów normatywnych,
9) zadania z zakresu ochrony danych osobowych.
Do wyłącznych uprawnień Burmistrza należy:
W zakresie ochrony życia i mienia mieszkańców:
- opracowanie planu operacyjnego przed powodzią, ogłoszenie i odwołanie pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego,
- zarządzanie ewakuacją z obszarów bezpośredniego zagrożenia,
- w przypadku wprowadzenia stanu klęski żywiołowej podejmowanie działań określonych w innych przepisach prawa.
W zakresie zarządzania mieniem i gospodarką finansową gminy:
- zaciąganie zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków w ramach upoważnień udzielonych przez Radę,
- emitowanie papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę,
- dokonywanie wydatków budżetowych,
- dysponowanie rezerwami budżetowymi,
- udzielanie pełnomocnictw kierownikom jednostek organizacyjnych gminy nieposiadających osobowości prawnej.